Tuesday 15 November 2011

Senaraikan lebih banyak anak syarikat FELDA


KUALA LUMPUR Kejayaan penyenaraian anak syarikat Felda yang berkecimpung dalam industri gula,MSM Holdings, telah mendorong beberapa pihak menyeru kerajaan turut menyenaraikan anak-anaksyarikat Felda yang lain di Bursa Saham.Mereka berpendapat bahawa ia juga akan turut meningkatkan pendapatan peneroka lembaga itu dengan lebih ketara dan meningkat taraf ekonomi mereka melalui pemilikansaham.
Penyenaraian itu bukan saja akan memberi manfaat kepada 112,635 peneroka, tetapi juga kepada 1.8juta warga Felda, termasuk keluarga peneroka, kata Ahli Panel GabunganPemikir Profesional (Gaprof Anak Felda)Datuk Khairil Anuar Aziz.
Demikian menurut laporan Bernama semasa berlangsungnya konvensyen Gaprof Anak Felda di Melaka Oktober lalu.
Kami ingin melihat bahawa saham saham yang akan dikeluarkan diberikan secara terus kepada komuniti Felda disemua peringkat, sama ada di dalam,di luar negara, di tanah rancangan disemua gugusan, katanya.Pendapatan lebihan yang diperolehi dari keuntungan saham tersebut boleh digunakan oleh keluarga dan peneroka untuk dilaburkan dalam Koperasi Permodalan Felda, Amanah Saham Nasional, Tabung Haji serta produk pelaburan yang lain.
Gaprof adalah kumpulan pemikir atauthink tank secara sukarela di bawah Felda Seranta dibawah Jabatan PerdanaMenteri, yang terdiri daripada generasi kedua penerokaFelda.
Ia ditubuhkan untuk memberi ruang kepada anak anak peneroka bersama-sama membantu menyumbangkan saranan kepada pengurusan Felda dan kerajaan dalam mengisi kematangan Felda terutama dalam peningkatan kualiti sosial dan pengkayaan sumber ekonomi. Beberapa pihak juga mencadangkan supaya Felda menyenaraikan unit-unit minyak sawitnya, yang akan membolehkan lembaga itu merealisasikan potensi komersil sebenarnya sebagai syarikat awam.
Secara umumnya, syarikat berasaskan sawit mempunyai kedudukanyang terbaik untuk disenaraikan. Walaupun syarikat gula Felda tidak besar tetapi apabila disenaraikan nilainya meningkat.Jika syarikat berkaitan sawit disenaraikan, pasti akan memberi peluang peningkatan berlipat ganda kerana pasaran untuk berkembang begitu besar di dalam dan di luar negara, kata Khairil Anuar, yang merupakan generasi kedua Felda ini.MSM Holdings disenaraikan di Bursa pada Jun 28 lalu pada harga RM4.45 iaitu dengan premium 95 sen berbanding harga institusi RM3.50. Harga runcit saham dalam IPO ialah RM3.38. Harga saham syarikat itu kini naik hampir dua kali ganda. Beliau berkata bahawa masa menyenaraikan unit Felda adalah tepat memandangkan harga minyak sawit kini berada pada tahap yang tinggi dan ini akan memberikan mereka pemilikan saham dalam satu sektor yang berpotensi dan berpendapatan tinggi.
Menurut pasaran, harga minyak sawit mentah dijangka stabil dan akan beradapada purata RM3,100 setan metrik bagi sepanjang tahun ini.Sehubungan itu nilai eksport sawit berdasarkan perangkaan Lembaga Minyak Sawit Malaysia pula dijangka mencecah RM80 bilion pada tahun ini,melepasi paras tertinggi 2008 iaitu sekitar RM65 bilion.Khairil Anuar juga berkata bahawa penyenaraian akan menjana lebih banyak pendapatan melalui peningkatan keberkesanan kerana syarikat awam akan beroperasi dengan lebih telus sertadiwajibkan mematuhi peraturan kawalatur korporat.
Selepas lebih 50 tahun, sudah tibamasa bagi Felda untuk menjalani fasa transformasi yang selanjutnya, iaitu penyenaraian, yang akan memberi lebih nilai tambah dan keuntungan kepada agensi pembangunan tanah berkelompokitu.
Penyenaraian akan juga menunjukkan pembangunan Felda serta peningkatan pendapatan dantaraf hidup peneroka di mana ibu-bapa mereka hanya mendapat RM2.90 seharipada 1967 dan lebih RM4,000 sebulan sekarang, katanya.Ditanya bila penyenaraian anak syarikat Felda harus dilakukan, KhairilAnuar berkata, tentulah kita mahu ia di segerakan tetapi satu penelitian yang mendalam harus dibuat sebelum membuat keputusan mana-mana syarikat yang akan disenarai.
Kita tidak mahu setahun dua di senaraikan, kita tidak dapat nilai yangkita hajatkan. Kita mesti pilih dengan betul. Biar ia tidak berapa banyak syarikat dan tidak sedikit tetapi ia memberi nilai. Kualiti lebih penting tetapi kita mesti buat sesuatu, katanya.Beliau tidak menolak penyenaraian anak syarikat Felda akan member pulangan lebih 10 peratus seperti yang dinikmati oleh keluarga tentera di bawah Lembaga Tabung Angkatan Tentera.Katanya, Felda perlu melabur dan mengembangkan operasinya kerana persaingan semakin sengit yang dating dari dalam dan luar negara.
Kita bersaing dengan KumpulanSime Darby, Kuala Lumpur Kepong, Kumpulan IOI dan Sabah Sawit malah negara luar seperti China yang sedang meluaskan penanaman sawitnya diIndonesia.
Jika Felda tidak mahu mengembangkan perniagaannya dalam apa jua bentuk, saiznya yang besarketika ini akan menjadi kecil pada satu dekad akan datang, kata beliau.
Felda, yang merupakan Pemilik ladang terbesar di negara ini, memiliki tanah seluas lebih 800,000 hektar melalui Felda Global Ventures dan FeldaHoldings.

2 KOMEN:

  • 1 SUARA says:
    15 November 2011 at 20:13

    testing

  • 1 SUARA says:
    15 November 2011 at 20:37

    felda best

Post a Comment

VIDEO PILIHAN