Tuesday 15 November 2011

Jangan terpedaya dakyahburukkan FELDA


Adalah perkara biasa jikapemimpin-pemimpinpembangkang menyebarkanpelbagai dakyah yang memburukburukkanFELDA.Selain cemburupada kejayaan FELDA,yang sekaligus menjadisimbol kejayaan kerajaanmemakmurkan rakyatnya,pembangkang juga melihatmasyarakat penerokasebagai fixed-depositpemerintah. Ini keranakesetiaan dan keyakinanmajoriti peneroka kepadakerajaan tidak pernahgoyah.
Dalam melunaskan dengki dancemburunya itu, para pemimpinpembangkang tidak teragak-agakmemperalatkan kelompok tertentupeneroka. Mereka berlagak seolaholahberjuang untuk membela nasibpeneroka tersebut,sedangkan hakikatnyayang diperjuangkan ialahkepentingan politik merekasendiri.
Tetapi di sebalik sikapburuk golongan pemimpinseperti itu, ada juga segelintirpemimpin pembangkang yangberpijak di bumi nyata.Salah seorang daripadamereka ialah Naib KetuaCabang Parti Keadilan Rakyat(PKR) Pekan, Pahang, AbdulRahman Othman.Abdul Rahman, dalam satukenyataannya baru-baru inimenggesa peneroka Felda supayatidak terpengaruh dengan hasutanpembangkang termasuk partinya sendiriyang cuba memburuk-burukkan Felda.
Dalam kenyataan itu, sebagaimanadisiarkan dalam Utusan Malaysia 20Oktober 2011, beliau jelas mengambilpendirian yang bertentangan denganprinsip partinya dan Pakatan Rakyat.Menurut Abdul Rahman, tohmahanyang dilempakan pembangkanghanyalah untuk merosakkan imej Felda.
“Mereka yang membuat tuduhanitu bukanlah warga peneroka, jauhsekali pernah menyumbang kepadapembangunan dan kebaikan Felda.Mereka juga sebenarnya tidak tahuapa-apa pun mengenai Felda, sekaligustidak ada hak untuk mengkritik ataumemburuk-burukkan agensi tersebut,”tegasnya.Abdul Rahman yang juga penerokaFelda Chini 2, Pekan menambah,peneroka juga perlu sedar denganstrategi pembangkang yang mahumenghasut mereka menyaman Feldaberhubung beberapa isu.Beliau mengambil contoh di Feldanyasendiri ketika ini terdapat gerakanmemujuk peneroka untuk menyamanagensi tersebut kononnya menipuberhubung bayaran ke atas hasil sawitmereka.
“Tetapi apa yang menghairankan,setiap peneroka diminta membayarRM50 seorang bagi membolehkansaman itu dikemukakan iaitu wang yangtidak diketahui untuk apa tujuannya,”kata beliau.
Apa yang dikesalkan juga, tambahAbdul Rahman, pembangkangterutamanya PKR Pahang lebih berminatdalam isu-isu yang tiada kaitan denganparti berbanding mahu menyelesaikanmasalah dalaman parti itu sendiri.Sambil merujuk kepada pergolakandalam PKR cabangnya sendiri, AbdulRahman berkata, kedudukan beliausebagai Naib Ketua jua masih menjaditanda tanya sehingga kini keranaterdapat Naib Ketua Baru yang dilantikmelalui pemilihan pada mesyuarat agungyang disifatkannya tidak sah.Kita tidak berminat dengan apa yangberlaku dalam PKR atau mana-manajuga parti politik. Namun kita yakin parapemimpin dan penyokong pembangkangtidak senang duduk dengan kenyataanAbdul Rahman yang seakan ‘membela’Felda itu.
Namun pada masa yang sama, puakpembangkang itu sukar untuk menafikankebenaran di sebalik kata-katanya.Sikap ‘kami sahaja yang betul,kerajaan semuanya salah’, yang telahsekian lama membelenggu mereka akanmenyebabkan kelompok pembangkangitu sukar hendak menerima apa jugabentuk kebenaran.
Mereka lebih selesa hidup berbohongsepanjang hayat daripada bercakapbenar walaupun sepatah.Sikap seperti itulah yang menggugatkesejahteraan rakyat di negara ini.
Negara bukan tidak memerlukanpembangkang. Pemerintah juga bukantidak boleh ditegur.Tetapi pembangkang yang baik tidakakan menghentam secara membuta-tuli.Pembangkang yang baik juga tahu dimana ia patut memuji dan di mula pula iapatut mengkritik.Malangnya pembangkang sepertiitu hampir tidak ada di Malaysia. Kalauada pun jumlahnya terlalu kecil. Yangbersikap rasional seperti Abdul Rahmanbiasanya tidak akan panjang hayatpolitiknya. Sejarah telah membuktikanbahawa di sebalik kerajinanmereka mendabik dada kononnyamemperjuangkan demokrasi, parti-partipembangkang di Malaysia sering bersifatautokratik.
Sesiapa yang melawan ataumembantah jalan yang mereka pilihlazimnya akan dikerat atau dicantas!

0 KOMEN:

Post a Comment

VIDEO PILIHAN