Sunday, 20 November 2011

Asal Usul Nyamuk

Pada zaman dahulu ada seorang petani. Isteri petani itu sangat cantik, tetapi malas bekerja. Setiap hari dia hanyabersolek dan tidak peduli pada urusan rumah tangga. Petani itu pula seorang yang rajin. Namun begitu hidupnya tidaklahsenang. Hasil yang diperolehinya cukup untuk makan minum dia dan isterinya sahaja.
Isteri petani itu sentiasa merungut dengan kehidupan mereka. Dia mahu hidup yang lebih senang supaya dapat membeli alat solek,pakaian dan barang perhiasan yang mahal-mahal. Disebabkan asyik bersolek,si isteri tidak peduli makan danminumnya. Akhirnya dia jatuh sakitdan terus koma.
Petani itu meminta bantuandaripada dukun dan pawang.Malangnya, mereka tidak dapatmerawat isterinya.Petani itu tidak putus asa. Diasangat sayang pada isterinya. Olehitu dia menjual semua hartanya.Kemudian dia membawa isterinyayang koma itu dengan sebuahsampan. Tujuannya untuk mencariorang yang boleh merawat isterinya.
Setelah beberapa hari mudikke hulu sungai, lelaki itu bertemuseorang pawang.Dia memberitahu hajatnya padapawang itu.Pawang tersebut berasa simpati.Katanya, “Tusuklah jari kamu denganjarum. Kemudian titiskan tiga titikdarah dari jari itu ke mulut isterikamu.”
Petani itu melakukan seperti yangdisuruh. Selepas titik darah ketigadimasukkan ke mulut isterinya, siisteri tiba-tiba tersedar dan pulihseperti biasa.Petani tersebut sangat gembira.Dia memberikan semua wang yangdibawanya kepada pawang itu.
Kemudian dia membawa isterinyapulang.Isteri petani itu pula tidakgembira. Dia tahu suaminya kinisudah tidak berharta dan tidakmampu membeli alat solek, pakaiandan barang perhiasannya lagi.Tidak lama kemudian merekatiba di sebuah pelabuhan. Petani itusinggah untuk membeli makanan.
Isterinya pula menunggu di sampan.Ketika itu ada sebuah kapalberlabuh di tepi sampan itu. Seorangsaudagar kaya di atas kapal ituterpandang isteri si petani, lalu jatuhhati. Dia berkata pada perempuanitu, “Jika puan sudi mengikut saya,saya akan penuhi semua kehendakpuan.”
Isteri petani itu sangat teruja. Diamula berangan hendak menjadi isteriorang kaya tersebut.
“Baiklah, saya akan ikut tuan,”katanya. Tanpa berfikir panjang dianaik ke atas kapal saudagar itu.Apabila suami petani itu balik kesampan, isterinyamenjenguk dariatas kapal.
“Awak baliklah seorang. Sayahendak ikut buah hati baru saya. Diakaya dan mampu berikan apa yangsaya mahu,” kata wanita itu.
Petani itu tersinggung. Denganmarah dia berkata, “Dasarperempuan tak sedar diri. Sampaihati kau buat aku begini. Kalaubukan kerana tiga titik darahku,tubuh kau tentu masih terbujur kaku.”Isteri petani itu ketawa laluberkata, “Aku tak hairanlah dengandarah kau. Nah, aku bayar balik darahtiga titik itu sekarang.”
Kemudian dia mengambil jarumdan mencucuk jarinya. Dipicitnya jariitu sehingga darahnya keluar. Sebaiksaja titikan darah yang ketiga menitis,isteri yang derhaka itu jatuh lalu mati.Dia bertukar menjadi seekor nyamuk.Nyamuk itu kemudian menghisapdarah manusia dengan harapan iakembali menjelma menjadi wanitayang cantik.
Kononnya begitulah asal usulnyamuk.
Oleh:
Wahida Othman
Felda Sungai Tiang,
Pendang, Kedah

0 KOMEN:

Post a Comment

Random Posts

BERITA POPULOR

VIDEO PILIHAN