Friday 18 November 2011

Bagaimana menjadi lelaki sejati?

Seperti lelaki-lelaki lain,kita tentunya mengaku diri kita ini lelaki. Tetapi betulkah kita lelaki dalam erti kata sebenar? Kalau bukan, bagaimana hendak menjadi lelaki sebenar? Tip-tip berikut mungkin boleh  membantu:
Membuat Keputusan Yang BetulLelaki sejati tahu menggunakan kuasanya untuk membuat keputusan. Dia tahu bahawa dialah yang mencorakkan kehidupannya sendiri. Dia juga tahu hidupnya akan menjadi tepu dan tidak bermakna jika dia membuat keputusan yang salah, dan begitu jugalah sebaliknya.
Jadi, apabila hendak membuat kepu- tusan, seseorang lelaki sejati akan membuka pintu yang dikehendak- inya dan menutup semua pintu dan tingkap lain yang tidak dikehendaki. Seperti peluru berpandu, ia akan memusatkan tumpuan pada sasaran. Dia tahu tiada sebarang jaminan dia akan sampai tepat ke sasaran itu, namun sebagai lelaki sejati, dia tidak memerlukan jaminan. Baginya sudah cukup jika dia menekan punat dan terus menuju ke situ.
Tidak Mengutamakan Hubungan Peribadi
Jika seseorang lelaki berkata pada pasangannya, awaklah segala-galanya dalam hidup saya’, dia sebenarnya bukanlah lelaki sejati. Sebaliknya,  dia adalah orang yang meletakkan kesetiaan di tempat yang salah.
Seorang lelaki sejati tidak akan me- nilai orang lain lebih tinggi daripada diri dan integritinya sendiri. Dia tidak akan berkompromi  dengan cara mengorbankan matlamatnya sendiri semata-mata kerana hendak men- jaga hati orang lain, tidak kiralah berapa sayangnya kepada orang itu.
Bersedia Untuk Gagal
Lelaki tulen adalah seorang yang bersedia untuk berbuat silap. Dia tidak takut gagal, sebaliknya
dia bersedia mencuba dan terus gagal dalam apa sahaja.
Aset terbesar seorang lelaki ialah percaya pada diri sendiri.  Lelaki- lelaki yang bijak akan menjangkakan kegagalan, tetapi sama sekali tidak akan takut untuk menghadapinya. Merekabersedia berhadapan dengan kegagalan itu dan cuba pula menguruskannya dengan betul.
Sejarah menunjukkan lebih ramai lelaki yang bangkit daripada kegagalan berbanding yang muncul daripada timbunan kejayaan.

Berkeyakinan
Lelaki tulen bercakap dan bertindak dengan penuh yakin. Dia mengua- sai dirinya sendiri. Lelaki seperti  ini sedar dia bukan penentu mutlak terhadap kejayaannya. Dia juga akur peranan takdir dan kuasa persekitaran, yang kadang-kadang tidak memihak kepadanya. Namun diatidak akan menyerah kalah. Dia akan mengangkat bendera putih pada takdir, jika perlu, tetapi diatidak akanmengaku kalah pada ketakutan dan kebimbangan.

Berani Meluahkan PerasaanLelaki sejati haruslah menjadi pemberi cinta, bukannya penerima yang pasif. Mereka akan memulakan perbualan, mereka juga yang pertama meluahkan perasaan. Seorang lelaki yang menanti pihak lain (dalam hal ini pihak perempuan) memulakannya bukanlah lelaki yang boleh diharap. Orang seperti itu rendah tahap keyakinannya dan mungkin akan menghadapi masalah dalam melaksanakan tugas sebagai seorang ketua keluarga.

Pandai Mengawal Nafsu
Lelaki sebenar tidak akan menyembunyikan keinginan seksnya. Tetapi dia juga tidak akan menyalahgunakannya.
Lelaki-lelaki ini akur bahawa mereka dan seks adalah sesuatu yang sukar dipisahkan. Namun mereka tidak akan membiarkan nafsu itu menguasai diri. Sebaliknya mereka berusaha menyalurkannya ke otak dan hati; bagi menjadikannya lebih bernilai bukannya membiarkan ia membarahi sehingga menjadikan mereka seperti seekor haiwan.
Dengan penyaluran yang betul itu mereka akan menjadi lebih proaktif,lebih bersemangat dan lebih berkeyakinan.

Berani Menghadapi KetakutanSetiap lelaki mempunyai ketakutannya, baik yang tampak nyata mahu pun yang tidak. Dan ketakutan inilah yang telah ‘membunuh’ ramai lelaki.
Seorang lelaki tulen tidak akan mengelak daripada apa yang ditaku- tinya. Dia akan mendepaninya. Dia tahu hanya dengan cara itu dia akan menjadi lebih berani dan lebih baik.

0 KOMEN:

Post a Comment

VIDEO PILIHAN