Sunday 20 November 2011

LIEW KIT KEONG


 BINTANG FELDA UNITED
LIEW KIT KEONG
Dikagumi kerana jaringan-jaringannya yang cantik.
Pemain yang diberi jolokan ‘The Flying Ah Liew’ ini dilahirkan pada 6 Januari 1979 di Perak.
Kit Kong memulakan kariernya sebagai pemain amatur bersama Perak FA pada tahun 1999 dan setahun kemudian menandatangani kontrak sebagai pemain profesional.
Seawal usia 20 tahun, Kit Kong juga telah diberi kepercayaan mewakili negara. Bagaimanapun namanya berada dalam kesebelasan utama hanya tiga tahun kemudian.
Pemain yang menjadi bintang Felda United ini pernah memenangi Anugerah Penyerang Terbaik bagi musim 2007-2008, mengatasi Mohd Safee Mohd Sali dan Mohd Zakuan Adha Abdul Radzak walaupun ketika itu dia bermain dalam liga divisyen dua.
Kit Kong sering dikagumi kerana jaringan-jaringannya yang cantik. Dia merupakan salah seorang daripada pemain yang mewakili negara dalam perlawanan persahabatan menentang Brazil.
Semasa Piala Tiger 2004, kehadiran Kit Kong memberi impak besar kepada barisan serangan Malaysia sehingga berjaya menumpaskan Indonesia dalam perlawanan separuh akhir. Kit Kong menjaringkan dua gol dalam perlawanan itu.
Selepas tahun 2005, Kit Kong tidak pernah lagi bersama pasukan kebangsaan. Bagaimanapun pada tahun 2008, dia dipanggil semula oleh jurulatih B. Sathianathan untuk berlatih bersama pasukan negara bagi menghadapi satu perlawanan persahabatan dengan Indonesia.

0 KOMEN:

Post a Comment

VIDEO PILIHAN