Thursday 17 November 2011

AFIQ MUIZ dari penjual burger ke layar TV

 


Kalau ditanya dengan segelintir anak muda kini, saya percaya ramai yang memasang angan-anganuntuk bergelar anak seni tidak kiralah sebagai penyanyi, pelakon, pelawak mahu pun pengacara.
Buktinya, lihat sahaja penyertaan golongan muda terhadap lambakan program realiti tv yang adasekarang. Mereka berlumba-lumba mempertaruhkan bakat hatta melangkah sempadan negeri sekali pun. Yang bernasib baik, mungkin boleh tersenyum. Maklumlah, nama bakal dikenali.





> BIODATA
Nama  Penuh:  Muhammad  Afiq  Muiz  bin
Azman Shah
Nama Pentas: Afiq Muiz
Tarikh Lahir: 1.5.1992
Tinggi/ Berat: 185cm/ 80kg
Asal: Kuala Lumpur
Hobi: memancing, melancong
Mudah Tersentuh Pada: lagu dendangan arwah sudirman “ayah dan ibu”
Anda Dalam 3 Perkara: ‘ saya seorang suka berfikir, tak banyak bercakap, dan suka buat kejutan!

Apa pun, bukan mudah untuk meletakkan diri dalam dunia yang diketahui penuh dengan cubaan ini apatah lagi pada usia yang masih mentah. Andai diri tidak kuat, impian pasti berkecai di tengah jalan. Namun bagi pendatang baru dalam dunia lakonan tempatan, Muhamad Afiq Muiz bin Azman Shah atau mesra dikenali sebagai Afik Muiz, dia agakbernasib baik kerana semuanya berlaku tanpa dirancang. Bermula sebagai seorang model sambilan ketika usianya 17 tahun, akhirnya ditawar berlakon di layar tv. Semudah itu!
“Kalau nak ingat balik, lucu juga. Yalah, saya asalnya tidak pernah intai peluang untuk menjadi pelakon. Saya bermulasebagai model peragaan. Entah bagaimana figura saya telah menarik perhatian seseorang lantas menawarkan saya peluang berlakon. Bagi saya tak salah mencuba. Lagi pun bukan senang nak dapat peluang sebegini, betul tak?
So, dari situ saya mula berjinak-jinak dengan dunia lakonan dan saya mula seronok dengan bidang ini,” ujar jejakakelahiran Kuala Lumpur ini yang baru mencecah usia 19 tahun tanggal 1 Mei lalu.
“Sekarang saya baru sahaja tamatkan pengajian di ASWARA dalam jurusan lakonan dan seni persembahan.
Alhamdulillah, setakat ini adalah berjinak-jinak dengan beberapa buah drama dan telefilem di kaca televisyen.Selainnya, saya pernah juga terbabit dengan pentas teater berjudul ‘Gelanggang Tok Wali’ beberapa bulan lalu. Sebagai orang baru, saya akui masih ada kelemahan dan sentiasa belajar dari semasake semasa membaiki mutu lakonan. Justeru, saya amat perlukan sokongan anda semua diluar sana,” ujarnya merendah diri.
Menariknya mengenai pemuja aktor Hug Jackman ini, sebelum bergelar artis beliau pernah bergelar penjual burger. Dan katanya, burger jualannya sentiasa mendapat permintaan ramai.
“Alhamdulillah, ketika itu jualannya tidak pernah menghampakan. Itu satu pengalaman yang tidak akan saya lupakan (ketawa). Yalah, dari situ juga saya dapat duit poket. Pelajarlah katakan... Lucunya sehingga kini sekiranya bertemu muka dengan penduduk setempat, mereka akan bertanya pada saya bila lagi nak berniaga? Katanya, rindu nak merasa burger saya!. Saya menganggap itu sekadar satu seloroh. Sebaliknya mereka sebenarnya begitu menyokong karier senisaya.
“Oh ya, berkata soal berlakon, saya ada pengalaman nak dikongsi. Sebagai orang baru, saya tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Setakat ditengking dan dimarah di set penggambaran, itu sudah menjadi lumrah.Namun, saya ambil sikap jangan cepat ambil hati. Buang jauh-jauh perasaan malu. InsyaAllah kejayaan menanti di depan. Pesan saya buat remaja-remaja di luar sana yang mungkin memasang impian untuk bergelar pelakon atau punanak seni, buatlah kerana anda betul-betul berminat.
Bukan sekadar suka-suka atau nak mengejarglamor. Disiplin kena tinggi! Ingat dunia glamor penuh ranjau, tersilap langkah akan mencemar maruah keluarga dan diri. Itu yang selalu saya ingatkan pada diri sendiri,” akhirinya yang mengimpikan untuk melakonkan watak gangster dan anak derhaka sekiranya diberi peluang suatu hari nanti.

5 KOMEN:

  • Unknown says:
    3 January 2013 at 06:41

    skali pandang aku ingat umor ko dlm 30 lebih.....rupa2nye baru 20 je....nmpk matured bro :-)

  • Lela Berduka says:
    12 April 2013 at 09:05

    matang tak seiring usia..... hahaha.... jual burger la bro.... cipta nama la pulak

  • Unknown says:
    4 May 2015 at 20:32

    Terbaikk... sya suka lakonan kmu yg ratu syuhada:o):o)

  • Unknown says:
    4 May 2015 at 20:32

    Terbaikk... sya suka lakonan kmu yg ratu syuhada:o):o)

  • Unknown says:
    29 April 2016 at 15:23

    Emm afiq muiz hnsem lh mcm aktor luar negara

Post a Comment

VIDEO PILIHAN