Tuesday 15 November 2011

SAYASEDIADISIASAT-ISA


Pengerusi Felda,TanSri Mohd IsaAbdul Samad menyangkal dakwaan segelintir peneroka Felda yang menganggap perlantikannya selaku pengerusi Koperasi Permodalan Felda (KPF) pada mesyuarat Lembaga Pengarah koperasi Ogos lalu sebagai tidak sah.

Sambil menyifatkan mereka yang memperbesarkan isu tersebut sebenarnya tidak memahami perkara sebenar, Mohd Isa menegaskan, “Pelantikan saya sah dan saya sedia disiasat.”

Kumpulan peneroka berkenaan mempertikaikan perlantikan Mohd Isa kerana ketika itu pemegang jawatan tersebut, Datuk Dzulkifli Wahabb sedang berada di Makkah kerana mengerjakan umrah,

Perlantikan itu juga, menurut mereka, bertentangan dengan undang- undangdi bawah Akta Koperasi 1993 (Pindaan2007) Akta 502. Dalam penegasannya, Mohd Isa berkata, “Mereka ini tidak faham sebenarnya. Mereka kena faham bahawa Datuk Dzulkifli selaku Pengarah Besar Felda ada kuasa eksekutif.

“Bagi menghasilkan urus tadbir yang baik dalam penyenaraian di Bursa Saham, pengerusi mestilah tidak mempunyai kuasa eksekutif. Itu sistem yang digunapakai.”Mohd Isa turut menyelar pembangkang kerana cuba mempolitikkan isu itu.Menurutnya, tiada timbul dakwaan bahawa beliau merampas kuasa kerana ketika mesyuarat dibuat, Dzulkifli telah dimaklumkan.

Tiada apa hendak dikejarkan kerana saya memegang pelbagai jawatan sepanjang kerjaya sebagai ahli politik dantidak mendahagakan kedudukan.

“Saya hendak jelaskan bahawa apabila KPF diputuskan akan memainkan peranan sebagai sayap pelaburan yang terbabit dalam aktiviti komersial Kumpulan Felda, maka pengarah besar yang mempunyai kuasa eksekutif tidak boleh lagi menjadi pengerusi kerana berlaku konflik kepentingan,” katanya.

Kata Isa, pemindahan yang dibuat itu adalah selaras dengan amalan tadbir urus korporat yang baik supaya segala transformasi yang akan dilakukan berjalan dengan lancar.

0 KOMEN:

Post a Comment

VIDEO PILIHAN