Tuesday 15 November 2011

RATUSAN RIBU JADI MANGSA termasuk UMAT ISLAM

RATUSAN RIBU JADI MANGSA termasuk UMAT ISLAM

Turut menjadi mangsa kekejaman Khmer Rouge ialah umat Islam di Kampuchea, terutama daripada etnik Cham. Sebelum pemerintahan regim Pol Pot itu dianggarkan terdapatkira-kira 700,000 orang-orang Islam Cham di Kampuchea. Jumlah itu mewakili 10 peratus penduduk negara tersebut.
Bagaimanapun selepas kejatuhan Pol Pot, bilangan mereka hanya tinggal kira-kira 200,000. Sebahagian besar dipercayai mati dibunuh manakala yang lain menjadi pelarian di negara-negara tetangga, termasuk Malaysia.
Di bawah pemerintahan Khmer Rouge, orang Islam dipaksa meninggalkan semua amalan yang dituntut oleh agama. Imam dan pemimpin-pemimpin yang berpengaruh dibunuh. Bersolat, berpuasa, membayar zakat dan menyambut Aidilfitri serta mengadakan apa juga upacara keagamaan dilarang sekeras-keras. Tidak cukup dengan itu umat Islam dipaksa memakan babi, kaum wanitanya pula dilarang bertudung. Khmer Rouge juga membakar kitab suci al-Quran, buku-buku agama, serta peralatan seperti telekong dan sejadah.
Untuk melenyapkan identiti orang- orang Cham, Khmer Rouge melarang penggunaan nama-nama Islam yang biasa mereka gunakan. Sebaliknya mereka dipaksa mengunakan nama Khmer.
Pertuturan menggunakan bahasa Cham, dan bahasa-bahasa lain selain bahasa Khmer dilarang sama sekali. Mereka yang melanggar larangan itu akan ditangkap dan dibunuh.

0 KOMEN:

Post a Comment

VIDEO PILIHAN