Friday 18 November 2011

PENJELASAN SIAPA TIPU PENEROKA?

TAN SRI ISA SAMAD
Pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mengenai penyenaraian Felda Venture Holdings (FGVH) semasa pembentangan Bajet  2012 baru-baru ini menarik perhatian semua warga Felda. Ia menimbulkan banyak pandangan, andaian dan tidak kurang juga tandatanya dikalangan mereka. Sehubungan dengan itu Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Hj Abdul Samad telah memberikan penjelasan panjang lebar mengenai isu tersebut melalui rancangan Soal Jawab yang disiarkan oleh TV3.

 Berikut adalah transkrip penuh soal jawab antara pengantara program tersebut, DatukAhmad Talibdengan

Tan Sri Isa dalam rancangan yang disiarkan pada 12 Oktober 2011 itu.
 
S: Saya nak bertanya mengenai dua perkataan yang disebut oleh Datuk Seri Najib dalam Bajet 2012 iaitu ‘durian runtuh’.Saya minta Tan Sri perjelaskan mengenainya.

J: Seperti kita sedia maklum, Perdana Menteri nyatakan pada Jumaat lalu (semasa membentangkan Bajet 2012 pada 4 Oktober 2011), secara ringkasnya boleh saya katakan apabila FGVH ini disenaraikan ke Bursa Malaysia, tentu ada beberapa unsur yang boleh memberi keuntungan balik kepada para peneroka. Dari segi angka, saya tidak dapat sebut, tapi saya yakin dan percaya, kita telah beri mandat kepada Perdana Menteri sebagai menteri yang menjaga FELDA untuk umumkan nilai dan jumlahnya. Buat masa ini itu saja yang boleh saya sebut.

S: Bila boleh dinikmati durian runtuh itu?

J: Saya kira dalam pertengahan tahun depan, insyaAllah apabila penyenaraian ini dimuktamadkan, kita dapat tentukan angka dan jumlah yang akan diberikan kepada peneroka yang juga ahli KPF.

S: Peneroka pasti hendak tahu, agak- agaknya jumlah itu boleh ke beli rumah, tanah atau pergi haji, adakah jumlah itu mencukupi?


J: Saya tidak boleh nyatakan sebab kita masih dalam proses pengiraan dan proses itu belum dimuktamadkan. Apabila sudah babitkan semua aspek proses penyenaraian, baru kita dapat beritahu.

S: Bagi mereka yang duduk dalam FELDA dan berkecimpung dalam tanah rancangan, apa kriteria yang melayakkan mereka untuk menerimanya?

J: Konsep dihasratkan Perdana Menteri dari aspek penyenaraian ini, nikmat daripada pasaran saham ia mesti terus diperolehi peneroka, sebab itu kita ambil KPF sebagai suatu alat untuk salurkan, dari situ,penyaluran sama ada duit tunai, saham dan sebagainya dilakukan.

S: Jika tidak silap saya, semua peneroka FELDA menjadi ahli KPF. Bagaimana dengan kedudukan generasi kedua dan ketiga, adakah mereka boleh jadi ahli KPF?

J: Ahli mestilah daripada keluarga pertama, iaitu membabitkan 112,635 keluarga dengan maksimum saham berjumlah RM250,000. Anak-anak mereka boleh tambah saham menerusi ibu bapa masing-masing.

S: Satu isu yang dibangkitkan peneroka, bagaimana dengan tanah mereka. Mereka hendak tahu adakah penyenaraian itu akan babitkan tanah mereka atau macam mana?

J: Dalam penyenaraian ini, tanah kebun mereka kita tidak usik, itu hak mereka yang sebahagian besar sudah dapat geran dan sebahagian lagi dalam proses mendapat geran, yang kita niagakan ialah tanah milik FELDA.

S: Maknanya milik mereka tak diusik?

J: Ya,tidak diusik langsung.

S:Adakah pengurusan FELDA akan beri penerangan kepada peneroka untuk menjelaskan kedudukan sebenar perkara ini?

J: Mulai minggu depan, kita akan panggil para pemimpin peneroka jelaskan kedudukan sebenar sebab mereka ini dapat cerita saja, pelbagai ramalan dan tafsiran tambahan pula daripada mereka yang menentang kerajaan dan ada tujuan politik sehingga ada yang terpedaya. Saya harap dengan peranan media sedikit sebanyak akan dapat bagi penjelasan dan menghilangkan keraguan para peneroka.

S: Dalam warga FELDA ada waris meninggal dunia, adakah mereka mendapat nikmat daripada usaha penyenaraian?


J: Daripada segi pewarisan, kita ikut hukum Islam,sistem faraid, jika keluarga selesai dari segi hukum, kita buat urusan ikut hukum.

S:Apabila berjumpa dengan warga FELDA, apa soalan yang diajukan mereka?


J: Antara perkara yang Datuk sebut tadi, sama ada tanah mereka terbabit atau tidak, apa bentuk durian runtuh dansaya kata itu kena tunggu Perdana Menteri buat pengumuman bila sampai masa dan ketikanya.Ada juga timbulkan persoalan saya sebagai pengerusi KPF kerana ada yang tak faham. Bukan saja di kalangan peneroka, tetapi begitu juga pegawainya sebab mereka mendapat maklumat yang kurang tepat.Saya percaya dengan penjelasan ini, tidak ada siapa yang akan tolak cadangan penyenaraian ini kerana ia memberi faedah kepada peneroka.

S: Tan Sri Pengerusi FELDA yang hendak laksana KPF, dimana timbul pertikaian itu?

J: Isu yang timbul kerana saya menjadi Pengerusi KPF.Ketika ini Pengerusi KPF ialah Pengarah Besar, tetapi oleh kerana hendak laksana proses penyenaraian, maka dari segi urus tadbir yang baik, mestilah satu orang yang tidak ada kuasa eksekutif. Sepatutnya Datuk Dzulkifli Abd Wahab sebagai Pengarah Besar ketika ini jadi Pengerusi atau Datuk Sabri Ahmad, Ketua Pegawai Eksekutif PGVB, tapi kedua-dua mereka ada kuasa eksekutif.Apabila ada kuasa itu,dalam proses penyenaraian ada syer besar,ada konflik kepentingan.Yang tidak ada konflik saya, sebab saya pengerusi, saya bukan pengerusi eksekutif sebab itusaya disuruh jadi pengerusi. Isu timbul apabila pembangkang spin isu sebenar dengan menampakkan seolah-olah saya rampas, buat apa saya nak rampas jadi Pengerusi KPF. Saya sudah jadi Menteri Besar puluhan tahun, menteri dan pengerusi.Ada pihak kata Datuk Dzulkifli tidak ada dalam mesyuarat sebab pergi umrah, saya buat mesyuarat bukan saya hendak kata saya Pengerusi KPF, tetapi ada beberapa perkara yang mesti saya terangkan kepada lembaga pengarah FELDA, termasuk saya diminta jadi Pengerusi KPF.Saya kena bawa kepada lembaga pengarah FGVH hasrat kerajaan ini. Apabila kedua-dua lembaga pengarah bersetuju, kita teruskan proses bukan kerana kita rampas atau ada kepentingan peribadi, tiada ada apa hendak dibuat dekat koperasi. Mereka mainkan itu kerana mesyuarat tidak ada pengarah besar, kita kena teruskan mesyuarat sebab kita ada tanggungjawab sebab sasaran Perdana Menteri ialah Jun, kita tidak boleh lewat- lewatkan.

S: Perkara untuk senaraikan FELDA pernah dibangkitkan pada 2003, ia bukan satu perkara baru.

J: Ia bukan satu perkara baru. Pada zaman Tun Dr Mahathir Mohamad perkara ini sudah dicanangkan, tetapi kesempatan untuk laksana tidak ada. Tidakada sesiapa pun patut terkejutkerana pada 1 Julai 2009, Datuk Seri Najib Razak ketika lancarkan PGVH sudah maklumkan dua perkara yang jelas, iaitu transformasi di mana beliau hendak FELDA menguruskan soal kebun dan peneroka dari segi sosio-ekonomi. Bab-bab perniagaan dijalankan oleh FGVH. Itu amaran awal beliau sudah katakan, transformasi itu dibuat sejak awal Datuk Seri Najib menjadi Perdana Menteri dan diamanah jaga FELDA. Perkara untuk wujud FGVH ini dibuat pada 2007-2008, tetapi dilancar pada 1

Julai 2009, sebab itu tidak sepatutnya ada yang terkejut dengan proses ini sebab apa yang dihasratkan Perdana Menteri akhirnya disebut pada bajet Jumaat lalu.

S: Jika benda yang baik macam itu, saya menggunakan istilah Melayu. Kalau hendak dirikan rumah tangga dia pergi merisik, hantar tanda,ada majlis tunang, kemudian baru bersanding. Kalau kita ibaratkan penyenaraian ini macam itu, apa selanjutnya proses penyenaraian itu supaya ia berjalan licin?

J: Kita sudah ada pengalaman seperti institusi lain yang senarai di Bursa Malaysia, macam MSM Malaysia Holdings Bhd, KPF untung hampir RM300 juta.

S: MSM itu satu kejayaan yang dirancang baik, berasas daripada itu, tidak ada masalah pada FGVH.

J: Saya yakin dan percaya FGVH akan jadi konglomerat yang besar seperti dihasratkan Perdana Menteri yang berasas agro bisnes dan FGVH akan jadi besar dan beri nikmat kepada peneroka, pada masa sama kita mesti ingat, usaha untuk melatih dan memandu syarikat Bumiputera ke bursa sahaja, mungkinpada masa  akan datang ada lagi.

S: Kalau kita tengok sejarah orang yang mengasaskan FELDA, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein,sekarang sampai satu peringkat transformasi besar, ia harus berlaku sebagai ‘naturalact’, kelangsungan yang kita harapkan.
J: Felda 50 tahun pertama sudah berjaya dari segi pembangunan sosioekonomi, syarikat perladangan memberi hak pemilikan tanah besar kepada orang luar bandar, tetapi Perdana Menteri sebut kita harus bersedia untuk masuk 50 tahun kedua. Kita tidak boleh bergantung kepada buah sawit dan getah saja, tetapi kita kena tumpu kepada aktiviti hiliran kerana kita dapati hasil yang banyak ialah hiliran. Sawit dan getah harga turun naik, tetapi hiliran bagus. Sebab itu kita dapati syarikat multinasional di dunia dan Malaysia yang keluarkan produk makanan tidak ada sebatang pun pokok sawit, tetapi boleh untung beratus-ratus billion. Kita kena tumpu perhatian kepada perkara ini, dan apabila kita senaraikan dengan sendiri kita dapat tingkatkan dana PGVH dan dalam masa sama pelabur luar akan datang.

S: Kalau ada pelabur luar, timbul soal pegangan, mereka seolah-olah takut hilang kawalan terhadap syarikat.Ini kita kena jelaskan bukansemua saham itu dijual kepada awam.


J: Pandangan kita pada peringkat awal, KPF jadi pegangan saham yang besar. Kita berhasrat agenda Melayu tidak hilang, maknanya syarikat masih dikawal Bumiputera dengan pengasasya mewakili peneroka. Kedua, kita tidak ada pilihan jika buat penyenaraian, kita tentu buka kepada orang luar termasuk agensi kerajaan, kerajaan negeri, terutama negeri yang beri tanah, kita kena pertimbangkan, sebab kalau nak berniaga secara global, kita mesti ada rakan dari luar supaya kita dapat menembusi pasaran antarabangsa, kalau tidak kita berlegar di Malaysia saja. Inilah proses yang kita sedang pilih, insyaAllah hilang pemilikan adalah sesuatu yang mustahil.

S: Sering orang sebut ‘unlocking the value’, ada nilai,benda yang kita tidak nampak dalam mata kasar, tetapi apabila kita buat macam ini, ia akan timbul harta atau kekayaan baru, dari segi itu, bila kita boleh lihat?
J: Apabila penyenaraian hampir siap. Sebab sekarang ini kita sedang buat dari segi nilai atau harta yang tidak nampak, kita akan tahu nilai sebenar. Saya percaya masyarakat peneroka akan terima dengan baik, Cuma ada pihak tertentu yang cuba meracuni pemikiran untuk tujuan politik.

S: Walaupun tidak ada 100 peratus yang setuju, majoriti setuju akan diteruskan.
J: Kita serius untuk terus laksana, kita tidak boleh dengar pembangkang, jika dengar kita tidak sampai tahap macam ini. Kita bersyukur pimpinan kita, dari dulu sampai zaman Datuk Seri Najib, tahu apa yang baik untuk negara.

 S: Jika tidak disenaraikan PGVH, bolehkah peneroka menikmati faedah atau cukup sekadar apa yang ada hari ini.
J: Dari segi pendapatannya tidaklah banyak, peneroka tidak ada pemilikan FGVH, peneroka ada hanya 51 peratus dalam Felda Holdings, jadi tidak miliki FGVH. Jika kita buat, peneroka akhirnya ada saham dalam FGVH. Kedua, kita kena ingat dasar kerajaan yang tidak akan bersaing dengan swasta untuk jalankan perniagaan, kerajaan hanya jadi pembantu, penyelia atau pemudah cara. Itusepatutnya, dalam hal ini FELDA juga terbabit. Sebab itu kita hendak laksana peneraian ini dan dengan sendiri KPF jadi jentera, kita tidak beri kepentingan kepada agensi lain. Ketiga, kita hendak jadi besar, maknanya pasaran kita besar,dana pasaran besar dan ini bukan saja untuk FGVH, tapi untuk bantu negara.

S: Peneroka dapat faedah saham, dividien kebun tidak hilang tapi bagi negara pula apa faedahnya?
J: Apabila kita buat dengan sendiri dana kita besar, keyakinan orang luar akan bertambah, yang Perdana Menteri cakap‘blue chip’. Ini yang kita hendak laksana dengan cara lain kita ada serampang dua mata, dengan penyenaraianini, peneroka dapat nikmat dan menerusi pelabur ia akan merancakkan lagi bursa saham.

S: Kita agak ‘market capitalization’ mungkin mencecah berbilion, adakah ia menyaingi atau sama dengan Sime Darby atau PNB?
J: Menjadi hasrat Perdana Menteri, saya dan rakan FELDA, kalau kita jadi ‘topten’ di Malaysia pun, ia jadi kejayaan besar bukan saja kepada FELDA, tetapi kejayaan untuk negara dalam menambah bilangan syarikat berdana besar.

S: Jika peneroka jadi pemegang saham melalui KPF, adakah ia boleh membeli tambahan saham dipasaran terbuka? Adakah mereka mempunyai pengetahuan yang cukup untuk berbuat demikian dan adakah FELDA akan buat kursus untuk peneroka bagaimana untuk berurusan jual beli saham?
J: Beri penjelasan dan kursus tidak ada masalah, sayapercaya apabila penyenaraian ini siap, kita boleh jelaskan kepada ahli.

S: Tan Sri kata generasi kedua sambut baik. Adakah Tan Sri sudah cakap dengan mereka?
J: Ahad lalu saya jumpa mereka, kebetulan ada konvensyen dianjurkan kumpulan anak peneroka profesional FELDA di Melaka. Kita terangkan hasrat dan mereka nyatakan sokongan mereka sebab sebagai generasi kedua mereka tidak mahu lihat ibu bapa terus pergi ladang, sekarang ibu bapa jadi pemegang saham. Apa yang penting kita buat penyenaraian untuk tentukan fokus lebih tepat dengan tumpu kepada bidang perniagaan dan bidang hiliran. Saya gembira mereka faham hasrat kerajaan dan mereka beri pandangan dan kata ini yang mereka tunggu selama ini untuk lihat FELDA berubah dari 50 tahun dulu kepada 50 tahun akan datang mengikut perkembangan zaman.

S: Kalau mereka babitkan di dalam industri hiliran, apakah FELDA sudah buat kajian sektor atau segmen mana yang boleh mereka ceburi?
J: Sebelum penyenaraian, kita sudah bincang dan sedar setakat bergantung kepada sawit dan getah, kita tidak boleh bertahan lama sebab harga turun naik.Kita kena cari aktiviti hiliran yang boleh menjamin masa depan FELDA. Memang hari ini kita syarikat perladangan terbesar tapi beberapa tahun akan datang, saya di fahamkan China, Amerika mencari ladang kalau mereka buat kebun sawit atau negara ASEAN lain berbuat demikian, mungkin 10 tahun akan datang kita tidak besar lagi, oleh itu mesti ada langkah lain kita kena buat.

S: Saya tengok dalam blog, orang kataTan Sri lantik diri sendiri. Saya pun hendak tahu, macam mana Tan Sri boleh lantik?
J: Seperti yang saya terangkan tadi, keperluan saya jadi Pengerusi KPF,jika ikut kehendak saya, saya pun tidak hendak, tak ada sebab tapi dalam usaha untuk buat penyenaraian, saya tidak ada pilihan sebab dua tokoh kita tidak boleh,iaitu pengarah besar yang ada kuasa eksekutif dan Pengerusi FGVH pun adakuasa eksekutif. Ada pihak suruh dan tidak ada sebab saya nak lantik diri, bagisaya siapa lagi, takkan kita nak lantik orang luar, pegawai tidak boleh. Selain saya, siapa lagi sebab saya Pengerusi FELDA yang tidak ada kuasa eksekutif,yang boleh bantu proses ini. Yang sebutsaya lantik diri sendiri, sebab merekanak ‘spin’ nak timbul isu politik, kita tidak halang sebab kerja mereka memang macam itu.

S: Adakah mereka tidak jelas kuasaeksekutif ada kepentingan konflik?
J: Dari segi akademik jelas, tetapi mereka yang ada tujuan politik, inilah yang mereka mainkan, isunya bukan penyenaraian, dengan cara itu saya dijadikan bukan kambing hitam tapi alat.Tapi saya tidak ada masalah, sudah berpuluh tahun menghadap orang macam ini.

S: Dalam perjumpaan Tan Sri di Melaka adakah perkara ini ditimbulkan?
J: Saya timbulkan dan terangkan kepada kaum profesional ini, mereka faham apabila kita sebut kepentingan konflik,sebab sebahagian daripada mereka tokoh korporat, ada syarikat besar.Mereka kata Tan Sri kena ambil sebabelak konflik, mereka ini faham cuma blogini saja cari salah kerajaan.

S: Tan Sri juga orang politik. Perkara ini bukan asing, sudah jadi asam garam orang politik. Adakah perlu ditangani cara politik atau jelaskan dengan baik untuk tunjukkan penyenaraian ini harus berlaku kerana ini membawa kebaikan kepada orang FELDA?
J: Dari segi penyenaraian, tiada masalah, saya fikir semua orang setuju.Jika pembangkang setuju, habis taraf pembangkang.

1 KOMEN:

  • 1 SUARA says:
    18 November 2011 at 05:39

    TERIMA KASIH TAN SRI

Post a Comment

VIDEO PILIHAN