Friday 18 November 2011

DARI ISA KE MAZLAN ALIMAN

DARI ISA KE MAZLAN ALIMAN
‘Tak habis-habis pusing cerita.’‘Mereka yang melalak ini bukannya dikalangan peneroka, tetapi orang luar yang kononnya memperjuangkan hak peneroka.’Itu antara kesimpulan yang dibuat oleh blog perisikrimba (http://perisikrimba.blogspot.com) dalam entrinya yang bertajuk ‘Rampasan KUASA dalam FELDA’.

Blogger berkenaan secara ringkas tetapi padat membidas sikap pihak dan blogger pro-pembangkan gyang terus-menerus menyebarf itnah kononnya Tan Sri Mohd Isa Samad merampas kedudukan sebagai pengerusi Koperasi Peneroka Felda (KPF). Bagi blogger berkenaan, mereka itu hanya sekadar penonton yang membuat bising di dalam panggung.

Penonton jenis ini, katanya, memang selalu seronok mengkritik dan mencari salah orang. Jalan cerita tak beslah, pelakon kakulah, skrip tak baguslah dan macam-macam lagi sedangkan mereka tak tau apa-apa pun pasal filem.

Biar berapa banyak pun penjelasan dibuat mengatakan tiada berlaku sebarang rampasan kuasa, namun puak yang dilabelnya sebagai ‘perosak’ ini akan tetap membuat bising. Blog pisaunet (di http://www.pisau.net) pula memaparkan enteri yang menarik pada 11 Oktober lalu apabila menyentuh mengenai Mazlan Aliman(gambar), ahli jawatankuasa PAS Pusat yang menjadi pengerusi ANAK itu. Menurut pisau.net, para peneroka Felda Bukit Besar, tempat tinggal Mazlan, rata-ratanya berpuas hati selepas pembentangan bajet 2012 oleh Perdana Menteri.

“Mereka menyatakan sokongan penuh terhadap cadangan PM mahu Felda disenaraikan di Bursa Saham melalui Felda Global Venture Holdings,” tulisnya.“Inilah yang membengkakkan hati Mazlan.Pelbagai dakyah gagal sama sekali mempengaruhi peneroka kerana hampir semuanya yakin dengan kepimpinan PM,” tambahnya.

Pisau.net seterusnya menulis, “Kalangan mereka menyuarakan agar Mazlan menghentikan dakyah pembohongan dan membuat tuntutan tidak munasabah. Bayangkan (mereka) yang tinggal di kawasan Mazlan sendiri tidak terpengaruh dengan dakyah beliau.”

Di blog kafelda (http://kafelda.blogspot.com) pula ditimbulkan persoalan mengenai kenapa wujud kalangan penerokater tentu yang cenderung menyaman Felda. Sambilan tidak menafikan peranan penghasut, blogger berkenaan turut bertanya mengenai rasional di sebalik tindakan itu. Blogger itu menulis, apa-apa pun kepentingan peneroka yang PM utamakan dari kepentingan individu sebab itulah beliau merangka dan melaksanakan pelan tranformasi ini. Usaha untuk menaikkan taraf hidup peneroka FELDA sentiasa di
fikiran beliau kerana itulah amanah dan wasiat yang telah beliau ambil alih dari ayahanda beliau.

Mana mungkin PM hendak menghancurkan impian warga FELDA khasnya dan harapan Allahyarham Ayahandanya.......

0 KOMEN:

Post a Comment

VIDEO PILIHAN