Thursday 17 November 2011

Aneka herba di halaman

Mas cotek, lidah buaya, cekur, hempedu bumi, kacip fatimah dan pokok kecubung
menggantikan pokok bunga di halaman rumahnya.


Trend penanaman herba sebagai tanaman hiasan mungkin masih baru, tetapi ia semakin mendapat tempat. Telah semakin banyak pihakyang melihat tumbuh-tumbuhan itu tidak kurang hebatnya jika dibanding dengan tumbuhan ornamental yang mempunyai nilai estetik yang cantik dan menarik.
Yang lebih pentinglagi tumbuhan herba membekalkan berbagai manfaat sampingan,termasuk menyumbang kepada pendapatan keluarga.
Menyedari manfaat-manfaat itu lah Noraini Mohamad, 52, memilih tumbuhan herba sebagai penghiasan perkarangan rumahnya.
Melangkah ke perkarangan rumah Noraini di Kampung MatangKunda, Bagan Datoh, Perak, akan membuatkan pandangan kita pantas terarah pada lanskapnya yang disana sini diserikan oleh tumbuh-tumbuhanyang jarang dilihat.
Menurut Noraini, semuanya bermula dengan minat semula jadinya menanam bunga-bungaan. Dari situlah tercetusnya idea untukmenghiasi kawasan rumahnyadengan tumbuh-tumbuhan herba.
Dan wanita ini bernasib baik kerana mendapat sokongan padu daripada suaminya, Mohd Nawawi Sudarmo, 52, yang juga mempunyai kecenderungan yang sama. Hasilnya kini terdapat puluhan jenis tumbuhan herba di sekitar kawasan rumah mereka. Antaranya termasuk mascotek, lidah buaya, cekur, hempedu bumi, kacip fatimah dan banyak lagi.
Malah pokok kecubung juga turut ditanam.Kesungguhan pasangan ini dapat dilihat daripada usaha mereka meletakkan papan nama pada  kebanyakan pokok yang ditanam.
Dan usaha itu pula memang berbaloi.Kerananya mereka telah beberapa kali memenangi pertandingan lanskap di peringkat daerah. Selain itu herba-herba yang ditanam juga turut memberikan pulangan dalam bentuk wang ringgit. Selain dijual kepada mereka yang datang membelinya di rumah, pasangan tersebut juga memasarkannya di pasar-pasar sehari yang berhampiran.
Tetapi ringgit bukanlah yangdikejar oleh pasangan ini. Yang mereka dambakan ialah kepuasan kerana mencantikkan persekitaran dan pada masa yang sama membantu menyuburkan khazanah-khazanah alam yang kaya dengan rahsia dan khasiatnya.
 


0 KOMEN:

Post a Comment

VIDEO PILIHAN